понеделник, 20 септември 2010 г.

Сгущёнка

Напоследък тази консервирана вкусотия стана чест гост в семейните ни десерти .
Започнах да публикувам и тук, в блога ми,  рецепти с участието на сгущёнка 
(да си го наречем на български сгущенка).
Но тъй като този продукт не е толкова познат у нас (най-вече,  защото го има само в руските магазини, каквито няма в доста градове),  много хора ми писаха с  въпроси да им обясня какво представлява той .
Опитах се да намеря по-интересна информация,  за да ви го представя и да ви насоча по какъв начин можете да си приготвите сгущенка вкъщи,  ако нямате руски магазин във вашия град.
Надявам се тази информация да ви е полезна.



Сгущенка








Сгущённое молоко́(разг. сгущёнка) или на български сгущенка е кондензирано, концентрирано мляко,  най-често със захар .
По принцип се съхранява в метални консервени кутии,  но може да бъде срещнато и в стъклени или пластмасови опаковки .
Сгущенката е патентована от американеца Гейл Бордън още през 1856  година .
Неговите цели били да създава дълготрайни хранителни продукти .
Той е успял да създаде и "сухар от месо"  и заради това си откритие е поканен  на търговска изложба в Лондон през 1851 година .
По пътя си той се натъква на редица детски смъртни случаи,  заради некачествено мляко от болни крави. Именно това е причината,  която кара  Бордън да реши,  че трябва да създаде качествено консервирано мляко .
През 1858  година той отваря вратите на  първия си завод в Америка за производството му,  като след време продукцията му  расте неимоверно много.
Млякото му започва да се произвежда във все по-големи количества,  като с  голяма част от него снабдявали войниците на Севера .
След това той  открива още заводи,  като те биват наследени от синовете му .
На името на знаменития  създател на дълготрайните храни  Бордън е наречен тексаски окръг, а административният му център-Гейл .

Видове :

1 . С добавена захар- най-общо казано това е кондензирано, концентрирано мляко със захар (подсладено кондензирано мляко). Понякога се добавят растителни мазнини и изкуствени добавки.

2 .  Без добавена захар - или просто неподсладено кондензирано мляко

3.  С цикория -  кондензирано мляко със захар и цикория

4 .  С какао или кафе - в Русия  съществува кондензирано мляко с добавка от какао или кафе, присъстващо на пазара под различни търговски наименования.

5 . Вареное сгущенное молоко(или варена сгущенка, тази,  която аз използвам  в моите рецепти)  - гъсто,  златисто на цвят и с карамелен вкус варено кондензирано мляко.
Тази сгущенка се получава именно, чрез няколкочасова топлинна обработка на сгущенное молоко(или стандартното подсладено кондензирано мляко) .
Тоест, казано накратко,  сгущенката,  която използвам в сладкарските си рецепти, е варено подсладено кондензирано мляко.

Рецепта за домашна варена сгущенка :

Сложете неотворена, цяла  консерва подсладено кондензирано мляко в тенджера (в големите магазини има такова мляко).
Покрийте я с вода и варете около 4  часа.
Периодично доливайте вода,  за да може консервата да бъде напълно покрита  с вряла вода  през цялото време. Ако имате тенджера с дебело дъно, използвайте я, за да намалите риска от загаряне.
След варенето на консервата кондензирано мляко, след като я отворите,  ще си имате хубава, карамелена сладка сгущенка.
Изчакайте да изстине напълно, преди да я отворите.

(източник на  информацията )
(източник на  снимката )

12 коментара:

  1. А! Сега вече ми стана ясно:) Много мерси:) Още утре ще мина през руския магазин, макар,че не го знам къде е, нищо,че го обясни:) Едва от три години съм в Бургас и още бъркам Демокрация с т.нар. Ботева:))))
    И ме изритай най-после от тук, че ей сега ще започна да правя сгущенката и ще си осъмна омазана с мляко и захар:)
    Спокойна вечер:) Много се радвам,че намерих блога ти:)

    ОтговорИзтриване
  2. А аз много се радвам , че идваш при мен, страхотна компания си ! :)))
    Понеже и аз съм малко като муха без глава в Бургас ( понеже съм от Велико Търново ) и не можах кой знае колко да те упътя , най - добре се метни в едно такси и му кажи да те закара до кафе " Ултра " , а като стигнеш там , като тръгнеш по търговската улица , съвсем в началото ще видиш магазина - червена врата с огромен надпис " Березка " . :))) Ти стигнеш ли до кафето , когото и да попиташ за руския магазин , ще ти го покажат . :))
    А вътре в тоя магазин какви чудни неща има, налага се да ме дърпат насила , за да си тръгна. :)))
    Спокойна вечер и на теб , и добре си дошла винаги ! :))

    ОтговорИзтриване
  3. Иииииии сееееега като се сетих( ама в началото не бях никак сигурна) , мисля,че бяхме съседки. Мдам. Ти ми каза,че си имала мопсче, а аз си водех любимото добиче, лабрадор , на разходка. Припомка- "Ямида":)Няма случайни неща, ша знайш!:) Вече наистина се разкарвам,че утре ме чакат глазирани картофи, бишкотена торта и да намеря руското нещо:)Ти си виновна:) И аз-задето показах на децата ми какво
    ще им приготвям:)))

    ОтговорИзтриване
  4. Ххахахаа, ох , много се развеселявам от коментарите ти , страшно позитивна си ! :))))
    Аз имах шарпей ( пак е дебело и грухтящо ) , но мисля, че спомените ти са абсолютно достоверни . :))
    Стискам ти палци за утре и ще се радвам децата ти много да харесат рецептите ! :))
    Поздрави на цялото семейство и до утре , ще чакам да пишеш какво е станало ! :))

    ОтговорИзтриване
  5. Това ми звучи, като руският вариант на дулсе де лече.

    ОтговорИзтриване
  6. Ginger, мислиш ли да включваш и такива продукти в онлайн магазина?

    ОтговорИзтриване
  7. Сгущенка няма да продавам , защото я има в България .
    Дулче де лече ( истинско , гъсто и хубаво ) ще има . Може би няма да го има съвсем в началото
    ( продукта е тежък и аз и производителя се опитваме да намерим най - добрия вариант за доставка до Бг , за да не се оскъпи много цената ) , но този продукт ще го има на 100 % в магазина .
    Вече имах възможността да опитам истинско дулче де лече и ви уверявам , че е нещо извънземно на вкус ! :))))

    ОтговорИзтриване
  8. Тея, 32 г., гр. София22 септември 2010 г. в 6:12

    Някой има ли информация дали се намират тези неща в София??

    ОтговорИзтриване
  9. Сгущенка има в руския магазин " Березка " в
    София , виж в нета за адреса . :))
    А инъче подсладено кондензирано мляко има във всички големи магазини . :))

    ОтговорИзтриване
  10. Тея , доколкото разбрах от нета , магазинът в София се намира на бул. Христо Ботев № 122.
    Но все пак и ти провери , защото не живея в София и да не те закарам на някое различно място . :))
    А инъче кондензирано мляко можеш да си намериш в Пикадили , Била, Метро и т.н. големи маркети . :))
    Търси подсладено , марка Dutch Lady .:)))

    ОтговорИзтриване
  11. Тея, 32 г., гр. София23 септември 2010 г. в 7:46

    Добре :)) мерси за информацията :)) Ще гледам да открия руския магазин, че ми стана много любопитно какъв вкус има тази странна Сгущенка :))

    ОтговорИзтриване