събота, 17 септември 2011 г.

Зрял фасул яхния




Никого няма да шашна с тази рецепта, но всеки уважаващ себе си български кулинарен блог, трябва да я има в списъка си.
Та, това ястие си ни е национална гордост.:)
Зима, лято, няма сезон за него и всички го обичаме.
Вкусната боб яхния, лично за мен, трябва да се приготвя на слаб огън, да не се бърза, а ако наистина имате възможност да я направите на огън и в гърне, то тогава сте си за завиждане.
А ако изкарате от някой долап и една хрупкава и леко пикантна домашна туршия, към всичко това прибавите и препечен и опушен от огъня хляб, не, не, не мога да продължавам с описанието повече...
Много е важен и самия сорт боб, не всеки се сварява добре, някои пък са с дебели люспи, виждала съм дори и яхнии със салатни сортове, което поне за моя вкус, не е добра идея.
Близо до моя дом едно семейство продава плодове и зеленчуци и от тях си купувам насипен боб, който е просто убийствено вкусен и се сварява сравнително бързо.
Ако ще готвите в тенджера под налягане, може да не накисвате боба.
Ако, обаче ще го готвите в стандартна тенджера, добре е да го накиснете във вода от вечерта.
Никога не слагам зеленчуците, преди боба да е почти сварен.
Опитвала съм така и докато боба се свари, всичките им аромати са изчезнали почти и изобщо не са ароматизирали боба.
Фасулът е странна работа-слагаш му какво ли не, а вътре в самото зрънце нищо не влиза като миризми и аромати.
Да се готви боб яхния не е никак просто и затова винаги съм се чудила някой като каже "Абе, ще метна там един боб да се свари набързо".
Вкусният боб си има майсторлък и аз все още изучавам тънкостите му.
Да си призная, обичам го с повече мазнина, но моят съпруг винаги протестира и аз се съобразявам с това.
Освен това, обичам яхнията по-гъста, чорбата си е друго нещо.
Слагам препечено брашно, то е подходящо и за различни сосове, също така.
Да не забравяме и подправките, които са изключително важни за крайния резултат.
Свекърва ми ми донесе прясно изсушен джоджен от нейната градина.
Как ухае само...
Накратко, всеки има своя начин за приготвяне на това ястие, някои дори не обичат да сгъстяват с брашно, всичко е въпрос на вкус.
И не на последно място, най-вкусният боб се готви с дървена лъжица.
Нека да ви разкажа как аз приготвям моята яхния от зрял фасул.


Зрял фасул яхния






Продукти:

500 грама зрял фасул
1 глава кромид лук
1 среден морков
1 малък розов домат (обелен и почистен от семки)
половин корен целина
сол на вкус и малко захар за баланс на киселината от домата
прясно смлян черен пипер
1/2 чаена лъжичка сминдух
1 супена лъжица сладък червен пипер
2 супени лъжици препечено брашно*
сушен джоджен
чубрица
1 голяма суха сладка червена чушка
1 люта червена чушка по желание
пресен магданоз по желание





Накиснете боба да престои една нощ във вода.
Аз готвя в стандартна тенджера (не харесвам тези под налягане).
На другия ден, изхвърлете водата, налейте нова и го сложете да се вари на средна степен на котлона.
Не усилвайте огъня, бобът трябва да къкри, а не да ври агресивно, това е много важно.
Добавяйте още вода (но не гореща) към боба по време на варенето, когато намалее количеството й в тенджерата.
Когато бобът е почти напълно сварен, прибавете натрошената или нарязана на ситно суха сладка червена чушка и целината, която сте настъргали предварително на ренде.
По желание, сложете и суха люта чушка.
Някои предпочитат пресните чушки, както и зелените на цвят, но ние обичаме яхнията със суха сладка червена чушка.
Оставете да къкри до пълното сваряване на боба.



В тиган с малко олио запържете до омекване нарязания на ситно лук и моркова, нарязан на малки кубчета, докато омекнат.
Внимавайте да не прегорите лука, работете на средна към слаба степен на котлона и следете целия процес, защото лукът загаря лесно.
Разбърквайте често.
После сложете към тях почистения и нарязан на ситно домат, малко сол  и малко захар за намаляване на киселината от домата.
Оставете малко да къкри и прибавете всичко това към боба.
Сега е времето да сложите солта и чубрицата в яхнията.
Намалете още котлона и нека бобът продължи да си къкри леко.
В тиган с 2-3 супени лъжици мазнина запържете червения пипер.
Много внимавайте в този момент, защото, знаете, че червения пипер прегаря изключително бързо.
Работете на много слаб котлон и махнете тигана от него, щом усетите, че се е запържил.
Дори и извън котлона, той продължава да се пържи в горещото олио, имайте предвид това.
Сложете към пипера и препеченото брашно* и разбъркайте добре.
С черпак вземете от боба и сипвайте към запръжката и разбърквайте, докато се смесят добре.
Върнете всичко това към тенджерата с боба и го оставете да къкри още около 10 минути на слаб котлон.
Прибавете и черния пипер, джоджена и сминдуха.
Разбърквайте много често, защото има опасност яхнията да загори.
При сервиране може да добавите нарязан пресен магданоз.

*препечено брашно-в сух тефлонов тиган на слаба степен на котлона се препича брашното, докато порозовее, не трябва да почернява, защото ще горчи.



И за десерт сервирах домашно приготвеното овче кисело мляко, което направих още в началото на лятото с вкусното ми сладко от череши.
Ммммм....






19 коментара:

  1. Нищо друго не ми остава, освен да накисна бобец за утре.
    Много добре си обяснила всичко, Рони.Готвенето на боб не е проста работа, а свещенодействие.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  2. Вие сте фантастична! Съвсем сериозно се замислям дали да не готвя само по ваши рецепти . . . нещо като филма "Джули и Джулия", само че не по книгите на Джулия Чайлд, а по блога на Вероника!
    Много усмивки и слънчево настроение!

    ОтговорИзтриване
  3. Права си, Вили, никак не е лесно и не трябва да се претупва.:)
    Цвети Иванова, Вашият коментар е най-милия коментар, който някой ми е оставял досега.:)
    Благодаря сърдечно.:))

    ОтговорИзтриване
  4. Хе-хе, Рони, аз съм си "уважаващ се кулинарен блогър" и съм заложила на боб с кисело зеле :)))
    От твоя ми идва да си дръпна едната чинийка, но май наистина утре трябва да готвя.... боб.

    И си признавам, че не обичам тенджерата под налягане.... Особено пък боб да готвя вътре.
    Предпочитам повечко време, но по нормалния начин (а моя е и домашен, не ври с часове)

    Поздрави за вкусната рецепта и прекрасните снимки!

    ОтговорИзтриване
  5. Пепче, аз съм същата, дори моята тенджера под налягане я подарих на майката на приятелката ми.
    Някои хора я използват много и я харесват, но на мен така и не ми допадна готвенето в подобна тенджера.
    Благодаря за хубавите думи, от теб туршийките, че си царица там.:)))

    ОтговорИзтриване
  6. от баба ми знам, че тънкостта е в запръжката с лук и домати. Браво!

    ОтговорИзтриване
  7. Обичам боб, сега, де - щото по-рано (като малка нито боба, нито лещата ми бяха по вкуса, но може би това е така, защото гледах каката какво яде :))
    Твоят изглежда много апетитно и с тази чубричка отгоре... фантазия!

    ОтговорИзтриване
  8. Рони, и аз като Цвети Иванова посягам доста често към рецептите ти...Готвя от сто години :) със самочувствието, че го правя добре, но човек винаги има какво да научи...Слагам домати почти навсякъде, но не слагам домат на боба и лещата - не знам защо, вероятно от майка ми така съм чула, но ще пробвам и по твоя начин - у дома боба е едно от малкото постни ястия, които са на почит.
    Весела/затри ми се нещо профила в Гугъл/

    ОтговорИзтриване
  9. Здравей, Веси, радвам се, че писа.:)
    Аз и на двете слагам малко домати (задължително обелени и по възможност, с по-малко семки).
    Моята баба винаги слагаше домати и на двете ястия, ще питам и майка ми, но мисля, че и тя слага.
    Мен, ако питаш, това никак не важно, ако не ти допада, не слагаш, и обратното, всичко е въпрос на вкус, знаеш.:)Поздрави.

    ОтговорИзтриване
  10. Здравей,Рони.Това е най-вкусния боб,който сме яли в моето семейство.Весели празници и много здраве за теб и всички около теб.Петя

    ОтговорИзтриване
  11. Вероника, наистина много съм впечатлена от вашите умения , страст , уют и топлина , която създавате! Бъдете здрава и щастлива!

    ОтговорИзтриване
  12. boba naistina e strahoten,no za nego trqbva da ima6 i mnogo zdrav stomah,kakto i pri parjeniqt bob

    ОтговорИзтриване
  13. И аз така готвя боба. Бих само добавила, че при накисване от вечерта добавям във водата половин чаена лъжичка сол. Сутрин изхвърлям водата и втори път пак я изхвърлям след завиране и появяване на пяна. Варя боба в новата вода заедно със ситно нарязан лук и 2-3 лъжици олио. Когато бобът се посвари, в тенджерата към него и всички подправки, добавям и 2-3 пръчици чорбаджийски разядки, нарязани на по-дребни парченца. След това продължавам варенето до пълното сваряване на боба. Вкусът става уникалн! Опитайте.

    ОтговорИзтриване
  14. Рони, благодаря ти за споделената рецепта!
    Направих бобеца, няма да ти обяснявам колко е вкусен- ти знаеш!
    Прегръдки миличка!

    ОтговорИзтриване
  15. Благодаря за прекрасната рецепта. Утре ще приготвя боба точно така!

    ОтговорИзтриване
  16. Благодаря за прекрасната рецепта. Утре ще приготвя боба и съм сигурна, ще бъде много вкусен!

    ОтговорИзтриване
  17. Здравей Вики,
    и
    Благодаря за споделената рецепта!
    Винаги съм търсила моята рецепта за Боб, която да ми допадне и да правя нея, на така любимото ми ястие. Разбира се, най-вкусно е когато мама я направи, но никога не ми се получаваше по нейния начин.
    Но сега обаче, мога гордо да заявя че и аз имам вече Рецепта на Боб.
    Твоята рецепта, я направих току-що и ми Хареса!
    Бъди все така позитивна и ни поднасяща разбираеми и вкусно ухаещи манджички :)
    Хубав ден и усмивки: Бени

    ОтговорИзтриване
  18. Искам специално да Ви поздравя-това е най-вкусната рецепта, която съм изпробвала! Наистина, невероятен боб стана! Искрено благодаря за споделените тънкости! От сега нататък само така ще го готвя :)
    С уважение: Маргрет Танушева

    ОтговорИзтриване