четвъртък, 8 септември 2011 г.

Пататник с точени кори




Ох, какво да ви кажа, ето тая рецепта е просто нечовешка.
Обожавам пататник, независимо дали с точени кори или без.
Преди години, когато бях на участие в Смолян, имах малко повече време преди ангажимента си и седнах в една страхотна малка и уютна механа.
Започнах да разглеждам менюто и прочетох имената на ястия, които тогава не ми говореха кой знае колко много.
Сервитьорката беше много любезна и ми обясняваше подробно кое какво представлява, но щом започна да ми разказва за пататника, очите ми направо светнаха.
Това е, което исках да опитам най-много.
Когато ми донесоха поръчката с всички неща, в момента, в който опитах пататника, изобщо не се сетих да посегна към друга чиния.
После опитвах и на други места, но този първия, Смолянския пататник, остана в спомените ми завинаги.
Може би магията беше в самия Смолян, във въздуха... знам ли...
Е, моят не е като него, но пак е хубав на вкус.
Има какви ли не варианти на тази рецепта, всеки ще каже, че неговия е автентичен.
Нека да е така.
Аз не претендирам за автентичност, но ви уверявам, че ще бъде вкусно.:)


Пататник с точени кори






Продукти:

около 6 точени кори
800 грама картофи
2 яйца
2 глави кромид лук
настъргано сирене
около 1 пълна чаена лъжичка джоджен (може и повече)
прясно смлян черен пипер
сол на вкус
краве масло



Обелете и настържете картофите на ренде.
Нарежете лука много на ситно.
По принцип, не се задушват картофите, но аз го правя, защото иначе винаги остават леко сурови и хрупат.
Задушете картофите и лука в тиган с масло, докато омекнат леко, но не прекалявайте, не ги разварявайте.
След като изстинат малко (нужно е, за да не се пресекат яйцата), смесете ги с джоджена, пипера, солта, яйцата и настърганото сирене.
Разбъркайте.



Сложете в тиган с диаметър около 26 см малко разтопено масло.
Поставете 3-4 точени кори на дъното, но оставете краищата да висят извън тигана, после с тях ще завиете плънката отгоре.
Постарайте се дъното да е много добре покрито, за да не се скъсат корите и плънката да излезе.
Изсипете плънката и разпределете добре по цялото дъно.
Завийте крайчетата  да покрият плънката и с останалите 2 кори покрийте изцяло.
Пуснете котлона, но на слаба степен.
Пример: при максимална степен на котлона 10, работете на 5 или 6 степен.
Ако имате капак, сложете го и запържете пататника, докато се зачерви много хубаво от долната страна.
Махнете капака.


Сложете една голяма чиния върху тигана и обърнете пататника.
После внимателно го изсипете пак в тигана, за да го запържете и от другата страна.
Този път не слагайте капак, за да стане хрупкаво всичко.
Аз го сервирам с кана студен айран (винаги ми е звучало по-добре айрян:)).
Това е всичко, дано да ви хареса.



14 коментара:

  1. Здравейте, възхищавам се на рецептите които приготвяте и на начина по който ги поднасяте ! Скоро правих пататник за пръв път и много ми хареса с удоволствие ще пробвам и Вашата рецепта,която ме накара да преглъщам пред монитора.Поздрави !

    ОтговорИзтриване
  2. Едно парченце и си ......в Родопите.Успешно ме пренесе , Рони, чуден пататник.

    ОтговорИзтриване
  3. Рони,нито съм правила,нито съм хапвала пататник,но този ми се вижда лесен и вкусен и със сигурност ще го направя.
    Приятен ден!

    ОтговорИзтриване
  4. Това изглежда страхотно,нода попитам, дали може да се изпече като баница,че при моите две леви ръце варианта с тигана ще завърши изсипан на пода:)))

    ОтговорИзтриване
  5. This recipe looks fabulous!....I would love to try it with my garden potatoes. thank you for sharing the recipe:)...Greetings from Montana!

    ОтговорИзтриване
  6. Здравей, обожавам пататник и всякакви родопски ястия!
    Браво за поднасянето,точно така го поднасят и там!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  7. Благодаря за топлите думи на всички.:)
    Ellie, it`s a delicious Bulgarian recipe, I hope that you and your family will like it.:) Regards.:)
    Анонимен, може във фурната, но няма да има нищо общо на вкус.
    Няма да го изсипеш, не се притеснявай, той се обръща върху голям поднос или чиния, а после от самата чиния с нож или вилица леко го избутваш и той си пада в тигана, за да се запече от другата страна.
    Опитай това упражнение първо "на сухо", както се казва. Без да пускаш котлона с чист тиган, сложи нещо и се опитай да го обърнеш и после да го върнеш в тигана по описания начин.
    Поздрави на всички.:)

    ОтговорИзтриване
  8. Рони, винаги правя пататника със сурови картофи, аз пък обичам да ми хрупкат.
    Твоя така си го зачервила, че...ммм, прекрасен е!
    Поздрави и хубав неделен ден!

    ОтговорИзтриване
  9. Ооо, Рони,
    невероятно изглежда този пататник. И аз съм му хвърлила око,но така и не ми остава време да го направя. Представям си, колко е вкусно!

    ОтговорИзтриване
  10. Veronika, I made this for lunch today...it was delicious! I loved the mint and feta combination... and I really liked the addition of the phyllo dough. Thank you so much for the recipe!
    Have a wonderful day!

    ОтговорИзтриване
  11. Ellie, I am so happy.
    It`s a Bulgarian recipe and I am proud that you like it.
    Regards to the all your family.:))

    ОтговорИзтриване
  12. Няколко пъти съм правила пататник, който остава суров и безвкусен..., тази рецепта е много добра, получи се много вкусен:)

    Стефи Златкова

    ОтговорИзтриване
  13. А дали ше стане,ако се направи със готови кори? Много вкусен изглежда!

    ОтговорИзтриване
  14. Рецептата е именно с готови кори.:)

    ОтговорИзтриване